Rozhovor s Y. Toyotou

On-line rozhovor s Yasuhisu Toyotou z Nagata Acoustics se uskutečnil před začátkem měření, a to uvnitř modelu interiéru ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10.

Návrh a zajištění odpovídajících akustických úprav ostravského koncertního sálu byly svěřeny uznávanému japonskému specialistovi Yasuhisovi Toyotovi, který si díky skvěle odvedené práci v koncertních sálech napříč kontinenty se svým tokijským ateliérem Nagata Acoustics zajistil celosvětové renomé. Společnost Nagata Acoustics navrhla od roku 1971 akustické řešení u bezmála 60 koncertních sálů po celém světě. Díky "jejich akustice" zvuk skvěle zní v sálech v Paříži, Šanghaji, Tokiu, Los Angeles, Katovicích či Hamburku. Za pár let také v Ostravě.

Jak jste se dostal k akustice – oboru, kterým jste se celosvětově proslavil?
Zajímala mě hudba, hrál jsem na saxofon a na hoboj, ale také technické záležitosti, věda. A tak jsem po studiích začal roku 1977 pracovat v Nagata Acoustics. Prvních dvacet let měla společnost hodně domácích zakázek, protože Japonsku se ekonomicky dařilo. Roku 2000 začala naše práce v USA akustikou Koncertního sálu Walta Disneyho v Los Angeles.

Od té doby jste navrhli akustiku v mnoha koncertních sálech světa, například v budově Labské filharmonie v Hamburku. Čím je ostravský koncertní sál, dílo amerického architekta Stevena Holla, jedinečný?
Svým poněkud nepravidelným tvarem, což je pro nás zároveň výzva. Jedná se o první koncertní sál ve tvaru vinice v České republice. Pódium není umístěno v čele, před hledištěm, ale v centrálním prostoru. Což znamená, že všichni v publiku dobře vidí i slyší, hudebníci i hudba jsou jim nablízku. V tom vidíme velkou výhodu tohoto uspořádání.

Spolupracoval jste s nejlepšími světovými architekty. Je někdy složité se s nimi dohodnout?
Zakládáme si na tom, že jsme velmi flexibilní. Umíme se přizpůsobit nejrůznějším návrhům. Někdy však také musíme říct: „Tohle nepůjde!“

Jak vlastně akustiku měříte – z pohledu hudebníků na pódiu nebo diváků v hledišti?
Je důležité si uvědomit, že vlastně neměříme hudbu, ale zvukový signál. Zvuk a akustika jsou druhem technologie, hudba nikoli. Stručně řečeno, hudba je umění, akustika je věda.

Nedávno byl v České republice vybudován akustický model ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10. Proč je to v době počítačových technologií nutné?
Nyní zde můj tým provádí důležité testy, které nelze uskutečnit pomocí počítače či modelu 3 D. Nenahradí simulaci podmínek, jakou nám poskytuje prostorový model o velikosti zhruba 4 x 4 metry. Měřítko 1:10 je ideálním kompromisem mezi funkčností a ekonomickými náklady.

Představte si, že se píše rok 2026 a vy jste mezi diváky při slavnostní premiéře koncertního sálu v Ostravě. Kde byste chtěl sedět, jaké sedadlo byste si vybral?
V žádném sále, kde jsme vytvořili akustiku, nejsou nějaká nejlepší místa, všechna musí být výborná. A tak nikdy nevím, kam se posadit. Místa vždy nakonec vybere moje žena. A tak tomu bude i v Ostravě.

Jiří Vejvoda